Leer je kind geloven in wat mogelijk is. Het werkt!

Als je kind gelooft dat hij iets niet kan, dan zal hij daar (on)bewust ook zo naar handelen. Met een op groei gebaseerde mindset is écht alles mogelijk. Maar hoe doe je dat dan? Kindercoach Charlotte legt uit en geeft tips. Lees het artikel hier.

“Je brein is een spier en die kan je net als andere spieren, trainen door veel te oefenen”. Denk je wel eens: mijn kind is zo ongemotiveerd die zal nooit naar het VWO kunnen? Of wil je kind altijd de beste zijn en kan hij er niet tegen als dat niet lukt?

Statische mindset: natuurtalent

Dan denken jij en je kind volgens de statische mindset (mentaliteit). Je gaat er dan van uit dat kwaliteiten vaststaan, zoals:

  • Ik ben slim!
  • Ik heb het lijf voor een goede basketballer.
  • Je hebt talent of je hebt het niet.

Je waardeert vooral bij je kind dat hij slim is, zo goed is, zoveel talent heeft. Daarvoor geef je hem complimenten. Het gevaar daarvan is dat het kind geen fouten durft te maken of hulp durft te vragen. Je kind denkt: ik ben toch zo slim? Dan faal ik als ik een fout maak. Als ik om hulp vraag.

Kinderen die denken in termen van natuurtalent (lees: dat je weinig kan veranderen aan wie en wat je bent) zijn bang om fouten te maken.

  • Wanneer ben ik knap? >> Als ik geen fouten maak.
  • Wanneer ben ik een goede voetballer?  >> Als ik win.
  • Ik ben nu eenmaal verlegen. >> Ik stap dus niet op anderen af.

Op groei gebaseerde mindset

Maar gelukkig is er ook de op groei gebaseerde, waarbij je ervan uitgaat dat je je kwaliteiten kan ontwikkelen.

  • Ik kan slimmer worden.
  • Ik kan van mijn fouten leren.
  • Door veel te trainen en goed te luisteren en te kijken, kan ik goed worden in die sport.

Ben je ervan overtuigd dat je kind kan leren van fouten, dat je met je best doen veel kan bereiken, dat het belangrijk is om uitdagingen aan te gaan, complimenteer je de inspanning: “wat goed dat je zo je best doet om de leerstof te begrijpen, als je zo doorgaat gaat het je vast lukken.”

 

visual mindset

Kinderen die de op groei gebaseerde mentaliteit hebben, zullen:

  • meer uitdagingen aangaan omdat ze geloven in verandering en groei;
  • nadenken over hoe ze dingen willen aanpakken, anders willen doen;
  • hulp vragen en aannemen.

Het is dus wel duidelijk dat je aan de op groei gebaseerde mentaliteit meer hebt. Je bent optimistischer over wat je nog allemaal kan bereiken, wil leren van je fouten en je ziet kritiek als iets waar je wat aan hebt en mee verder komt.

In het boek: Mindset, de weg naar een succesvol leven, door Carol S. Dweck geeft ze veel voorbeelden van mensen met die beide mindsets. En laat ze zien waar statische mentaliteit je kan beperken en op groei gebaseerde mentaliteit je kan helpen veel te bereiken. Kijk eens naar deze voorbeelden.

  • Managers met een op groei gebaseerde mindset bijvoorbeeld zijn niet bezig met hun eigen ego maar richten zich op samenwerken, ontwikkelen van hun werknemers en van zichzelf. Staan open voor en willen leren van feedback, fouten maken en creëren leerervaringen.
  • Bij pesten: kinderen met een statische mindset denken dat ze superieur zijn (pesters) of inferieur (slachtoffers). Help pesters veranderen en steun slachtoffers en moedig omstanders aan om voor hen op te komen. Betrek pesters bij het zoeken van oplossingen: leg hen het probleem voor en zinspeel op hun leiderskwaliteiten om het gepeste kind te helpen.
  • Ouders: focus niet op talent (“wat ben je slim!”) maar op het aangaan van uitdagingen, het maken en leren van fouten. Inspanning en moeite doen om iets te leren. Complimenteer dat op de volgende manier: “Ik heb gezien dat je er hard voor gewerkt hebt om dit onder de knie te krijgen en je deze stof eigen te maken, dus als je zo doorgaat kom je er zeker.” Of als een kind faalt: “ik zie dat je je hebt ingespannen, jammer dat het niet gegaan is zoals je had gehoopt. Als dit iets is dat je écht wil zal je de volgende keer nóg harder moeten werken/trainen.”
  • Leraren: denk niet “ik hoef alleen mijn kennis over te dragen”, maar gebruik het lesgeven om je te ontwikkelen. Ga ervan uit dat jij de leerlingen onderwijst maar andersom ook. Laat het je diepe wens zijn om tot de geest van elk kind door te dringen en zijn enthousiasme te wekken!

Hoe kan je leren om fouten te maken?

Of om uitdagingen aan te gaan? Ga bij elkaar zitten en stel vragen als:

  • Welke fouten heb je vandaag gemaakt?
  • En wat heb je van die fouten geleerd?
  • Waar zou je morgen extra moeite voor willen doen?
  • Wat heb je ooit geleerd waarvan je nooit had gedacht dat je dat zou kunnen?
  • Stel je wil iets nieuws leren, hoe pak je dat aan?
  • Hoe zou je een saai werkje leuker kunnen maken? (bijvoorbeeld huiswerk maken, ramen lappen, boekhouding doen, strijken)
  • Hoe zou je vrienden kunnen worden met:
    • Je baas?
    • Je buurjongen/-meisje/-vrouw/-man?
    • Een prinses?
    • Een vluchteling?
    • Je favoriete filmster?

Tip: Er zijn op Youtube leuke filmpjes te bekijken waarin je leert om een op groei gebaseerde mindset te ontwikkelen. Google op Mindset.

Succes!

Mindset, de weg naar een succesvol leven. Ouderschap, bedrijfsleven, sport, school, relaties

Carol S. Dweck – uitgeverij SWP – € 26,50

boekentip mindset

(c) Can Stock Photo

Als je kind gelooft dat hij iets niet kan, dan zal hij daar (on)bewust ook zo naar handelen. Met een op groei gebaseerde mindset is écht alles mogelijk. Maar hoe doe je dat dan? Kindercoach Charlotte legt uit en geeft tips. Lees het artikel hier.
[ssba]

Comments are closed.

Auteur:

Charlotte Borggreve is naast moeder van drie ook orthopedagoge en kinder- en jongerencoach en heeft een eigen praktijk in Amsterdam Centrum.