Er is zoveel te zien onderweg!

Lezen in de auto? Hè nee, daar word ik misselijk van. Blijf vooral in de verte kijken. Daar valt genoeg te zien. En voor wie denkt: buiten is het net een saaie film. Met alleen maar geluidswallen en vangrails? Echt niet, hoeveel werk aan de weg kom je onderweg naar je vakantiebestemming wel niet tegen?

Daarom voor jullie deze kijktips om van het voordeel van werk aan de weg op de achterbank te genieten.

Het voordeel van de achterbank? 

Overal ter wereld zijn graafmachines en kiepauto’s aan het werk. Normaal kom je niet dichtbij. Veel te gevaarlijk! Fantastisch dus, als je onderweg dit uitzicht hebt: een steengroeve, waterweg, bouw-, sloop- of recyclingterrein of een zelfs een haven. Zo’n mooi uitzicht had je niet kunnen plannen voor je kind.

Werk aan de weg onderweg

1. Ontdek de verschillen tussen voertuigen.

  • Graafmachine’s hebben grijpbakken met tanden eraan. Om diep mee te graven. Bulldozers schuiven met een glad blad. Daarmee schrapen ze de grond schoon.
  • Tel eens hoeveel wielen een voertuig heeft. En hoeveel lampjes.

2. Maak afvinklijstjes voor wat kinderen zien onderweg. Help jongere kinderen door merknamen in het begin voor te lezen. Later herkennen ze het vanzelf.

  • Hoe vaak ontdekken ze een Caterpillar, Oshkosh, JCB of Komatsu?
  • De oudste kinderen noteren merk én voertuig. Bijvoorbeeld ‘Caterpillar, Bulldozer, Caterpillar graafmachine.

3. Verdiep je van tevoren in de werking van hydraulische zuigers.

Want je ziet ze niet alleen bij kiepauto’s. Ook kranen, graafmachines en bulldozers hebben zulke glimmende buizen. Jij legt straks uit hoe hydraulische zuigers werken. En waarom ze altijd glimmen.

Irriteer jij je onderweg naar je vakantiebestemming aan 'het werk aan de weg'? Claertje denkt om en bedenkt verschillende spelletjes. Er is zoveel te zien.

4. Leg uit waarom een voertuig stevig staat.

Wat je snapt is minder eng. Help! Een reuzenwiel vlakbij ons spiegeltje! Vooral op de pont is een veilig gevoel geen luxe.

  • ‘Die grote banden houden dat zware ding stevig op z’n plaats.’
  • ‘Zie je dat het wiel groter is dan een kind? Zo is dat ding zwaarder dan de lading.’
  • Bekijk het profiel op de banden. ‘Welke sporen maakt dat in de modder?’
  • Teken tractorsporen. En leg uit dat je met zulke profielbanden niet uitglijdt.
  • Wie ontdekt andere soorten tractorbanden onderweg? Laat ze de bandensporen erbij bedenken en tekenen.

5. Neem speelgoedautootjes mee voor onderweg.

Met rupsbanden bijvoorbeeld. Rupsbanden rollen moeiteloos over een berg stenen tijdens een rijpauze. Nee niet tegen m’n stoel, Please…

  • Waarom heet dat Engelse merk graafmachine Caterpillar?
  • Vind een rups en observeer.

6. Bouw aan jullie woordenschat.

Mensen gebruiken soms dierennamen omdat iets ze aan een dier doet denken. Een beest dat ze goed kennen.

  • Toen graafmachines nog nieuw waren, vonden ze het net zwanen. Met zo´n lange nek of een giek. Een giek is een zwanenhals.
  • Aan de graafmachinegiek zit dan weer een lepelarm. Die beweegt de dieplepel. Alweer zo’n maf woord! Lekker leerzaam voor bovenbouwers. Voor onderbouwers gewoon lekker lachen. Ha, ha, een zwaan die met een lepel schept!
  • Vraagje voor kleuters: op welk dier vind jij onze auto eigenlijk lijken?
  • Duitsers noemen Volkswagens kevers en wij noemen 2CV’s eenden. Die herken je zo.

7. Leg uit waarom iets zo heet.

  • Met een lepel schep je eten. Met een dieplepel van een graafmachine zand.
  • Met een vork til je eten van je bord. De vork van een vorkheftruck tilt pallets van de grond.
  • Wijs onderweg pallets aan. Zie je ook vorkheftrucks?
  • Hijskranen hijsen, maar ze hebben geen waterkraan. Ze zijn genoemd naar kraanvogels. Dat zijn vogels met een superlange hals.
  • Sommige hijskranen kunnen wel 80 meter uitschuiven.
  • Zie je de steunvoeten aan zo’n hijskraan? Die rood-wit geblokte dingen beschermen de hijskraan tegen omkiepen.

8. Plak voor jezelf een lijstje met definities op het dashboard.

Jij let op de weg. Daarom heb je jouw antwoorden bij de hand. Kids, kom maar op met vragen over werkvoertuigen. Of het nou gaat om een polliepgrijper; rotsbreker, lepelschoplader, houtgrijper of vierdraadsgrijper. Of misschien beperk jij je liever tot ‘werk aan de weg.’ Dikke kans dat je in een file sterke rippers tegenkomt of in elk geval een verdichtingsmachine, een afwerkingsmachine, een strijkbalk en een wals.

Voorbeeld: ‘Wegschaven hebben vier achterwielen en twee voorwielen met daartussen een blad. Blad is om steentjes glad te strijken. Wegschaven kunnen langer zijn dan een dubbeldekker (9 meter).’ Print er zo nodig plaatjes bij. Met jouw lijstje kun je best even stilstaan bij werk aan de weg.

[ssba]

Comments are closed.

Posted in: Vakantie, Trend

Auteur:

Kinderboekenschrijfster Claertje Frieke geniet van Utrecht, de stad waar ze met Fred en twee kano’s woont. Met Tim en Vera zijn ze vaak in andere steden om kunst te bewonderen. Als gezin woonden ze acht jaar in Afrika voor taalwerk. Vera en Tim kregen thuisonderwijs tot groep zeven. Claertje ontdekte de mogelijkheden van fantasie bij les in taalvaardigheden, check www.taalalseenjas.nl