Robots bouwen en programmeren voor kinderen
Welk speelgoed geef je aan een kind dat 9 à 10 jaar oud is? Best lastig om daar een keuze in te maken. Ik heb een zoon die -bij tijd en wijle- nog steeds van Playmobil en LEGO houdt. Toch hoor ik van andere ouders dat hun kinderen dat echt ontgroeid zijn. De tablet of spelcomputer staat bij die groep op 1. En dat vinden zij dan weer lastig…
Want veel van deze ouders vinden het nog steeds leuk als hun kinderen spelen. Binnen of buiten, dat maakt niet zo zeer uit. Het gaat er vooral om dat andere vaardigheden gestimuleerd worden het verbeteren van de Fortnite-score. 😉
Vorig jaar tijdens Sinterklaas hebben we voor Job van Clementoni Mijn eerste scheikundedoos gekocht. Een leuke set waarmee je meer dan 100 experimenten met oefeningen en proeven kunt doen. Een schot in de roos! Er wordt veel mee gespeeld. Ik zal daar binnenkort ook eens een review over schrijven.
Toen ik dus de vraag kreeg van Clementoni of ik één van hun robotica-sets wilde testen met Job was mijn antwoord dus direct ‘ja’. En surprise: ik mag twee sets uit de Coding Lab-collectie weggeven tijdens onze jaarlijkse ‘MoodKids speelt voor Sint winactie’, namelijk de DOC Talking Robot (5+ jaar) en de Mind Designer Robot (6-10 jaar). Later daarover meer. Eerst onze uitgebreide review van de Robomaker.
Inhoudsopgave:
- Robotica
- Robomaker: het educatieve roboticalaboratorium
- Aan de slag met Robomaker
- app Robomaker
- speelsecties
- Onze ervaringen
- Winactie
- Robomaker specificaties
- inhoud Robomaker
- compatibiliteit van de app
Wat is robotica?
Laten we beginnen bij de vraag: wat is robotica? En die vraag beantwoord ik even heel simpel in een alinea. Robotica is een technisch vakgebied waarin de toepassing van robots in de samenleving wordt bestudeerd. Tegenwoordig worden robots niet alleen toegepast in de techniek, ruimtevaart en productiebedrijven, maar worden er ook robots ontwikkeld voor beveiliging, ziekenhuizen en zorginstellingen. ’t Belangrijkste aspect van robotica is dat er veel systemen samenkomen. Een robot bepaalt zijn plaats (waarnemen) aan de hand van sensoren. De informatie van die sensoren leidt tot een bepaalde wijze van handelen. Robots denken niet uit zichzelf. Dus programmeren we als mens robots zo dat ze weten hoe ze moeten handelen bij de informatie die er bij ze binnenkomt.
21e eeuwse vaardigheden
Je hoort tegenwoordig in relatie tot het onderwijs vaak de term ’21e eeuwse vaardigheden’. Vaardigheden die onze kinderen (naar verwachting) nodig hebben de toekomst. Een toekomst die in een hoog tempo aanpassing van mensen verwacht en steeds sneller naar ons toekomt. Maar waar we tegelijkertijd ook niet precies weten wat er nu précies nodig is. In 2016 definieerde het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) een aantal 21e eeuwse vaardigheden die onze kinderen moet voorbereiden op de toekomst. Ik weet dat verschillende scholen nadenken over hoe je deze vaardigheden kunt combineren in het curriculum. Robotica dekt verschillende gebieden van deze vaardigheden zoals: kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen en computational thinking.
In het onderwijs komt robotica (jammer genoeg) nog niet heel veel voor. De Coding Lab collectie (3 niveaus) van Clementoni is een leuke en speelse manier om je kinderen hiermee kennis te laten maken. Wij bespreken de meest geavanceerde set van Clementoni: de Robomaker. Een set voor kinderen van 10+.
Robomaker: het educatieve robotica-laboratorium
Robomaker wordt met recht een educatieve robotica laboratorium genoemd. Het is een heel complete set, die je educatief stap voor stap iets bijbrengt op het gebied van robotica en codering. In de doos vind je meer dan 250 losse componenten (plastic onderdelen en elektronische componenten) waarmee je vijf verschillende robots aan de hand van 3D handleidingen kunt nabouwen. Deze modellen kun je via de Robomaker app of met de hand programmeren. Van eenvoudig naar complex, met de vijf voorbeeldrobots leer je steeds iets nieuws erbij. Heb je de robots gebouwd en geprogrammeerd, dan heb je voldoende vaardigheden om ook zelf robots te bouwen en programmeren.
Met de X1-Explorer kun je bewegingen, snelheid en geluiden programmeren, de X2-Spider verandert in prooi of roofdier en met de X3-Sumobot kun je met de volgende regel spelen. De X4-Guardian doorzoekt gebieden op zoek naar indringers en met de X5-Droid kun je voorwerpen pakken en er vervolgens achter komen of ze wit of zwart zijn! Met de App zijn de robots te programmeren. Zelfs bij het programmeren van tabletblokken of smartphones is het essentieel om de coderingsprincipes te leren.
Aan de slag met de Robomaker
In de doos van Robomaker vind je zakjes met onderdelen, een handleiding en een speelbord. De handleiding is verdeeld in drie hoofdstukken. Een eerste deel met een theoretische inleiding over robotica, een deel met informatie over het product en in het derde deel vind je informatie over de activiteiten en programmering. Job begon uit enthousiasme meteen met alle zakjes los te trekken. Zo snel, dat ik nog niet eens de kans had om een foto te maken van de inhoud. Iets te enthousiast…
App Robomaker
Voordat je start met het bouwen begin je met het downloaden van de Robomaker-app. In de app vind je verschillende secties (onderdelen), die je tijdens het spelen helpen. Hieronder lees je meer over de speelsecties. Overigens vind je informatie over het in elkaar zetten van de besturingsmodule, kartonnen doosjes, het plaatsen van de stickers en het handmatig programmeren niet in de app, maar in de handleiding. Met uitzondering van het handmatig programmeren allemaal eenmalige handelingen. Verder kun je dus goed uit de voeten met de app.
De Robomaker-app is verkrijgbaar in de Google Playstore voor Android en in de iTunes store voor Apple. Als je de app start, kunnen er berichten in beeld komen waarmee het besturingssysteem je vraagt om functies te activeren. Die toestemming moet je geven. Alleen dan kan de Bluetooth-verbinding worden gemaakt. Weiger je per ongeluk de toestemming, dan sluit je de app helemaal en start je hem opnieuw op.
Speelsecties
In de app vind je 4 verschillende speelsecties. In de sectie bouwen kies je voor één van de 5 robots die je wilt bouwen. Stap voor stap wordt aan de hand van 3D modellen uitgelegd wat je waar moet plaatsen. De 3D functie is erg fijn. Doordat je het daardoor van verschillende kanten kunt bekijken, zie je exact hoe je iets moet plaatsen. Nauwkeurigheid is hier echt belangrijk. Een liniaal er extra bij pakken is aan te raden. Van sommige onderdelen wordt het aantal centimeters aangegeven en dat is met de hoeveelheid staafjes, die er in de set zitten, soms lastig in te schatten. Nauwkeurigheid is echt belangrijk. Job had bij de eerste robot die hij bouwde een foutje gemaakt, waardoor de robot het dus uiteindelijk niet deed.
In het gedeelte leren worden de basisbegrippen van het programmeren getoond aan de hand van tien activiteiten. Je moet hierbij specifieke reeksen maken door middel van blokkenprogrammering. De opbouw is vergelijkbaar met bijvoorbeeld Scratch Junior. Je sleept programmeerblokjes in een reeks. Aangezien er ook in de blokjes nog verschillende programmeerfuncties zitten (bijvoorbeeld tijdsduur of links/rechts) is deze sectie echt verhelderend. De app loodst je letterlijk (door middel van knipperende blokjes) door de programmeerreeks.
Het vervolg van leren is de sectie creëren. Nu kun je zelf reeksen programmeren met de eerder geleerde vaardigheden in de sectie leren. Je kunt elke vorm robot hier naar eigen inzicht programmeren.
Tot slot heb je de sectie controle. Hier kun je realtime de robots controleren. Dat geldt voor zowel de 5 robots met bouwinstructie als voor de door jou zelf uitgevonden robots.
Onze ervaringen
We hebben naar aanleiding van de blog die Patsboem! schreef over Scratch Jr (junior) het boek gekocht. Job vond dat erg leuk om te doen en kon intuïtief al het nodige voor elkaar krijgen. Zo startte hij ook met Robomaker. Met enige bravoure werd ik aan de kant geschoven. Het bouwen van de robot gaat met de 3D handleiding van de app goed. De eerste keer niet, maar hij ervoer direct hoe belangrijk het is om nauwkeurig te werken. Dat had hij dus onvoldoende gedaan. Tip: hou een liniaal in de buurt tijdens het bouwen. De eerste robot werd dus uit elkaar gehaald en weer opnieuw gebouwd. Daarna ging het goed. We spraken af dat hij bij twijfel even met ons zou overleggen.
Het bouwen en programmeren van de eerste robot ging Job (10 jaar) prima af. Bij de tweede had hij al iets vaker onze hulp nodig. En bij de derde (X3 sumobot line following) was met name het programmeren lastig voor hem. Ik ben toen naast hem gaan zitten (na eerst het tweede deel van de handleiding te hebben gelezen) en zo kwamen we er samen uit. De speelset is voor kinderen van 10 jaar en ouder. De handleiding is wel vrij pittig geschreven met veel technische termen.
Ik snap dat je daar op het gebied van robotica niet altijd aan ontkomt, maar voor mijn gevoel had Clementoni de vertaling van de handleiding nog wel iets meer kunnen versimpelen. Het is niet altijd B3-niveau. Ook ik moest (met mijn weinige technische kennis) zinnen soms wel twee keer hardop lezen voordat het goed tot me doordrong. Ik zie het overigens meer bij (technisch) speelgoed. Vaak worden de teksten vertaald door een vertaalbureau, zonder expliciete kennis van het product. Dat is jammer. Het had best iets meer in Jip en Janneke-taal geschreven kunnen worden.
Echt waar voor je geld
We hebben de set nu zo’n maand in huis en Job speelt er iedere week meerdere momenten mee. Dat kan ook prima. Even onthouden waar je bent gebleven in de app qua bouwen en de volgende keer ga je gewoon verder waar je bent gebleven. We hebben nu drie van de vijf robots gebouwd. Ik denk dat we nog nooit zoveel energie hebben gestopt in de review van een product. Aan het vrij bouwen en programmeren zijn we nog niet eens toegekomen. Dat geeft wat mij betreft wel aan dat deze set echt heel compleet is, met veel mogelijkheden en echt waar(de) voor je geld heeft. 99 Euro (adviesprijs) lijkt wellicht een vrij hoge prijs. Toch heeft kind wel tijden plezier van dit speelgoed.
De Robomaker valt met recht onder educatief speelgoed. En als jij, net zoals ik, een tiener in huis hebt, is dit dus echt speelgoed waar kinderen weer mee spelen. In plaats van het eeuwige ‘gedram’ om de speelcomputer, tablet of televisie hebben we nu weer iets in de categorie speelgoed in huis waar ik als ouder ook blij van word.
Job is enthousiast en is nog lang niet uitgespeeld! De kans dat je Robomaker nog eens tegen gaat komen op MoodKids is dus vrij groot!
Robomaker is o.a. verkrijgbaar bij: Bol.com, Bart Smit en Intertoys.
Winactie
In onze MoodKids speelt voor Sinterklaas winactie mogen we ook twee producten uit de Coding Lab collectie weggeven, namelijk: DOC Talking Robot (4-7 jaar) en de Mind Designer Robot (6-10 jaar). De eerste staat inmiddels live, de tweede winactie gaat maandag om 15.00 uur live.
Robomaker specificaties
Inhoud van de Robomaker
In de Robomaker Pro vind je:
- 1 besturingsmodule (4 AA-batterijen niet inbegrepen)
- 1 speaker
- 2 infraroodsensoren
- 3 elektrische motors
- 1 aanraaksensor
- > 250 uitwisselbare componenten om robots te bouwen
Compatibiliteit
De kit is voorzien van energiebesparende Bluetooth (BLE). Deze Bluetooth is uitsluitend met bepaalde systemen compatible. De tablet of de smartphone waar de App op geïnstalleerd worden, moet daarom onder de onderstaande apparaten vallen:
- Apple: alle volgende systemen met iOS 8 software en minimaal de volgende modellen (of recenter) : iPhone 5, iPad 3,, iPadAir 1, iPad mini 2, iPod touch 5
- Android: alle systemen met BLE en Android 4.4-software (of recentere versies) en minstens 1GB RAM
- Amazon: alle Amazon dotati di BLE, del software 4.4 (of recentere versies) en minstens 1 GB RAM
- Niet compatibel met Windows besturingssystemen
Meer informatie over Clementoni vind je hier.
[ssba]Auteur: MoodKids Advertorial en Review
Op Moodkids verschijnen regelmatig reviews of advertorials. Wil je weten waarom? Lees dan verder.