By 5 november 2017 Read More →

Heeft het onderwijs een jongensprobleem?

Deze zomer vroeg SIRE zich af in een campagne: Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn? Het gaf veel commotie. Mensen hadden er vooral kritiek op dat het ervoor pleitte om jongens meer te laten ravotten. En meisjes dan? Zij niet?

Waar het natuurlijk om ging was, dat men zich zorgen maakt over de schoolprestaties van jongens die nu al jaren achter blijven bij die van meisjes. Jongens krijgen een lager schooladvies, blijven vaker zitten, vallen vaker uit en worden meer gediagnosticeerd met ADHD.

Maar heeft het onderwijs echt een jongensprobleem?

  • Er zitten nog steeds jongens aan de top voor veel vakken. Meisjes presteren meer in het midden.
  • Het onderwijs ‘verliest’ ook een deel van de meisjes. Weliswaar een kleiner deel, maar toch…
  • Het is niet bewezen dat de feminisering van het onderwijs nadelig is voor de prestaties van jongens.
  • De breinverschillen tussen jongens en meisjes worden vooral versterkt door dingen zoals stress en opvoeding. Het brein is minder belangrijk dan de omgeving waarin het kind opgroeit. Dus wordt het kind van huis uit gestimuleerd, wordt het voorgelezen, wordt er met hem gepraat, gespeeld et cetera, heeft veel meer positieve invloed op de ontwikkeling en prestaties van het kind.

 

  • Voed je je kind als meisje op? Moet het braaf en lief zijn? En jongens als jongen, dus juist niet braaf en lief, maar ondernemend en actief? Dan is het beter om je kind als kind op te voeden, rekening houdend met de verschillen die er sowieso zijn. Meisjes lopen voorop in taal, jongens in doen.

>> Lees ook: Wat vind jij van genderneutraal opvoeden?

  • Zie kinderen als ‘werk in uitvoering’. Geef je impulsieve zoon feedback zodat hij zelfinzicht ontwikkelt, betere schoolcijfers ontwikkelt en nieuwsgierig blijft. En stimuleer je dochter in ondernemend zijn en risico’s nemen.
  • Lang stilzitten heeft voor jongens én meisjes nadelen. Springend leer je beter!

Wat is jouw ervaring als ouder? Overhoor je je kind terwijl hij rondloopt? Laat je hem of haar springend een spreekbeurt voorbereiden? Ben je leerkracht en onderwijs je je leerlingen wel eens terwijl ze door de klas lopen? Laat weten en spui je ideeën! Hartstikke leuk!

 

NB In Amsterdam is een actieve vmbo-school in oprichting: elke dag sport, structuur, leren in alle standen (staand, liggend, lopend), 20% van de tijd wordt besteed aan luisteren en leren, de rest van de tijd aan “doen”. Iets voor jou en/of je kind? Kijk verder bij www.kiemonderwijs.nl

Bron: Jongens zijn geen probleem, wél anders. Door Mirjam Remie. NRC 14 september 2017

 

[ssba]

Comments are closed.

Posted in: Opvoeden

Auteur:

Charlotte Borggreve is naast moeder van drie ook orthopedagoge en kinder- en jongerencoach en heeft een eigen praktijk in Amsterdam Centrum.