Zo kom je echt in contact met kinderen
Wat heb ik toch een heerlijk beroep! Met een allerschattigst meisje een dromenvanger maken en dan de volgende keer horen dat ze helemaal geen nachtmerries meer heeft!
Een jongen die vertelt dat hij eigenlijk nooit complimenten aan zichzelf geeft en mij een paar weken later vertelt dat hij zichzelf een uitdaging heeft gesteld waarop hij echt trots kon zijn en zichzelf een groot compliment heeft gegeven! Hij is als meisje verkleed naar school gegaan met de prinsessenjurk van zijn zus. Zomaar op een doordeweekse dag! Een puber die keuzes maken moeilijk vindt en tot de ontdekking komt dat ze in plaats van bij elke keuze ervoor kiezen om zich slecht te voelen, ook kan kiezen om zich goed te voelen en dat ook gaat doen.
Een andere middelbare scholier die na gepest te zijn op zijn oude school (wat is het toch een ramp als er niet snel en adequaat omgegaan wordt met pesten, ook op de Middelbare school!) vol goede moed naar een nieuwe school gaat en samen met mij alle stappen doorloopt hoe hij het dit keer gaat aanpakken om wél vrienden te maken. En dat lukt! Ouders die mij mailen dat het zo goed gaat met hun dochter die ik heb gecoacht.
Wat is belangrijk in het contact met kinderen?
Ja en wat is dan het belangrijkste in het contact met kinderen? Goed luisteren en met aandacht het kind volgen. Het kind beschouwen en behandelen als zijn eigen expert. Samen op zoek gaan naar de kwaliteiten en hulpbronnen en die gaan gebruiken om veranderingen te bewerkstelligen.
Wat gebruik ik het meeste in mijn praktijk?
# Het kwaliteitenspel
Daarmee zoek je naar kwaliteiten en hulpbronnen en geef je het kind zelfvertrouwen en mogelijkheden om dingen aan te pakken. Lees hier het artikel dat Nicole over het kwaliteitenspel schreef.
# De 4 G’s
Handige manier om samen met je kind van niet-helpende, helpende gedachten te maken.
- Je kijkt wat de Gebeurtenis is: bijvoorbeeld het kind is uitgenodigd voor een verjaardag maar wil niet gaan.
- Dan kijk je naar de Gedachte. Wat denkt het? “Ik ken niemand”.
- Vervolgens ga je naar het Gevoel. Wat voelt het? Het voelt bijvoorbeeld spanning in zijn buik.
- Tot slot kijk je naar het Gedrag. Wat doe het kind dan? “Ik zeg dat ik niet wil gaan”.
Je gaat vervolgens opnieuw naar de gebeurtenis en ga je samen met het kind naar helpende gedachten zoeken. “Ik ken wel iemand, want ik ken de jarige”. “We doen vast allemaal spelletjes met elkaar”. “Er zijn misschien nog wel andere kinderen die niemand kennen”. Als het kind die heeft gevonden, zie je dat het gevoel en het gedrag dan ook verandert.
# Tekenen, stripverhalen maken
Hoe ziet de situatie er uit als je het geleerd hebt? Hoe liggen je ouders lekker te slapen als jij ze ’s nachts niet stoort? Of hoe zit jij erbij als je je bibbers de baas bent (bijvoorbeeld met faalangst)? Wie helpen je om ’s nachts rustig in slaap te vallen? Al eerder schreef ik een artikel over je gesprek tekenen: een handig hulpmiddel om gedrag te veranderen.
# Schema’s en dagboeken
Schema’s en dagboeken helpen je inzicht te krijgen in gewoontes en hoe die te veranderen. Kinderen houden bijvoorbeeld een week lang hun slaappatroon bij. Ik (en hun ouders en zij ook) kan dan tot inzichten komen: bijvoorbeeld wanneer slaapt het goed in en wanneer niet?
Of je kan zo’n dagboek gebruiken om dingen te oefenen: bijvoorbeeld droog blijven in bed. Als het een paar weken is gelukt krijgt het wel/niet een beloning.
# Mindfulness
Mindfulness kan goed helpen bij stress, angst en depressieve gevoelens. Maar ook bij kinderen werkt een paar minuten stilzitten en met aandacht ‘naar de adem gaan’ heel prettig. Je vindt hier leuke mindfulness oefeningen om samen met je kind te doen. Ook in het boekje Relaxklets! van uitgeverij Gezinnig vind je leuke oefeningen.
Wat kun je als ouders doen?
- Neem je kind serieus en ga niet meteen met oplossingen komen, maar zoek samen met je kind wat bij hem of haar past.
- Ga het niet overnemen van je kind, want dan voelt het zich machteloos en onthand.
- Kijk ook hoe het het in het verleden heeft aangepakt. Wat deed je toen (toen je vrienden maakte…, toen je zelf rustig insliep…, toen je rustig en met zelfvertrouwen je toets maakte…) en kan je dat nu weer zo aanpakken?
- Moedig je kind aan en geef het complimenten.
- In mijn boek Hoe houd je het gezellig thuis? kan je alle spelletjes, schema’s, dagboeken en boekjes vinden die je kunnen helpen om zelf je kind te begeleiden.
- En als je hulp nodig hebt, ga dan naar een kindercoach: die helpt je kind in meestal een paar keer coachen weer een eind op weg.
> Lees ook: Wel of geen kindercoach voor je kind? Dat is de vraag!
[ssba]Auteur: Charlotte Borggreve
Charlotte Borggreve is naast moeder van drie ook orthopedagoge en kinder- en jongerencoach en heeft een eigen praktijk in Amsterdam Centrum.