Hoe ontwikkel je een groeimindset?
Op mijn vorige blog over Mindset kreeg ik veel reacties. Ik verwees erin naar het boek met de theorie van Carol Dweck: zij spreekt over een vaste of groeimindset. Bij een vaste mindset vind je het belangrijk om te laten zien dat je over een aangeboren talent beschikt. Je voelt je slim als je iets goed of perfect doet. Bij uitdaging is de kans op fouten maken groot en dat is eng (want dan ben je dom).
Bij een groeimindset hou je van uitdagingen en geniet je van moeilijk werk, want dat geeft je het gevoel dat je je aan het ontwikkelen bent. Het hebben van een groeimindset is fijner en handiger, want dat brengt je verder. Op scholen waar ik kom, hoor ik ook van docenten dat de theorie van Carol Dweck hen erg aanspreekt. Dat je kinderen kan stimuleren om te leren en uitdagingen aan te gaan door te zeggen: “Je kan het nog niet” in plaats van dat ze denken: “Ik leer het nooit”. Sommige kinderen (en ouders) hebben nog een zetje nodig om van een vaste (statische) mindset naar een groeimindset te gaan.
Laatst had ik een jongen in mijn praktijk die ik een aantal vragen voorlegde om te kijken of hij een vaste of groeimindset had. Hij bleek een groeimindset te hebben. Toen zijn moeder hem kwam halen, wilde hij haar ook de vragen voorleggen, en het bleek dat zij meer een vaste minset had. Hij zei toen triomfantelijk: “Jij kan nog veel van mij leren!”. Deze jongen kwam bij me omdat hij niet zo’n zin in leren had, hij het allemaal wel best vond en meer geïnteresseerd was in de kinderen om hem heen. Toen hij in de coaching (en van zijn ouders) de ondersteuning en het vertrouwen kreeg dat hij, als hij ervoor werkte veel beter zou kunnen, is hij zich uiteindelijk gaan inzetten en ging hij van VMBO naar Havo/VWO advies, waar hij erg blij mee was.
Nu wil ik niet zeggen dat iedereen er naar moet streven om president, topsporter of hoogleraar te worden of ergens de beste in te zijn. Wel gaat het erom om je best te doen om steeds een beetje slimmer te worden. Hoe meer je leert, hoe meer verbindingen er ontstaan tussen de verschillende hersencellen, hoe slimmer je brein dus wordt.
Groeimindset ontwikkelen
Voor scholen en ouders en mensen die met kinderen werken is de Handleiding Werkboek Mindset daarom erg handig. Floor Raeijmaekers van Het Talentenlab heeft het ontwikkeld. Het helpt een kind om een groeimindset te ontwikkelen. Wat het kind eerder vermeed: uitdagingen aangaan, fouten maken en inspanningen leveren, zal het gaan omarmen. Het is leuk en speels vormgegeven en ze werkt met stripfiguren Growie (die, je raadt het al, een groeimindset heeft ) en Fixie (die een vaste mindset heeft).
Fixie leeft in Makkie-land: het land waar talent heerst, waar dingen vanzelf gaan en waar mensen het heel speciaal vinden wat je doet of kunt. Growie leeft in Lef-land: daar durf je dingen te doen of te proberen, zelfs als je niet zeker weet of het gaat lukken. Je hebt moed nodig om uitdagingen aan te pakken. Fixie houdt er niet van om fouten te maken, Growie laat zich niet van de wijs brengen. Je kind mag best soms in Makkie-land verblijven, maar het is wel belangrijk dat het leert om zich op eigen doelen te richten, op dingen die het nog niet kan maar wel wil leren en dat het leert dat fouten maken helemaal niet erg is en van hem of haar geen dom kind maakt.
Tips voor ouders om aan te moedigen en complimenten te geven:
• richt je op het proces: de vooruitgang
• focus op de inspanning: het hard werken, oefenen
• focus op groei: elke keer een stapje verder
• complimenteer het leren: steeds weet je kind meer, steeds meer verbindingen ontstaan tussen de hersencellen
• moedig het leren van fouten aan: een fout geeft weer inzicht in wat je kind de volgende keer anders kan doen
Succes!
[ssba]Auteur: Charlotte Borggreve
Charlotte Borggreve is naast moeder van drie ook orthopedagoge en kinder- en jongerencoach en heeft een eigen praktijk in Amsterdam Centrum.